Pokud je jeho hladina vyšší, než je považováno za normální, je i zvýšené podezření na rakovinu prostaty. Za hranici normálu je nejčastěji považována hodnota kolem 3–4ug/l. V padesáti letech to může být i méně, v sedmdesáti naopak o něco více. Samotné zvýšení PSA ještě neznamená rakovinu prostaty. Zvýšení hodnot může být způsobené prodělaným zánětem, často je příčina takového jevu nejasná. Jedinou možností jak podezření vyloučit nebo potvrdit je biopsie prostaty.

Tu žádné jiné (laboratorní nebo zobrazovací) vyšetření nedokáže nahradit. Jedná se o vyšetření sice nepříjemné, ale nebolestivé. Většina pacientů ho zvládne hladce, komplikace však nejsou vzácností. Většinu komplikací je možné vyléčit ambulantně. Normální PSA rakovinu prostaty na 100% nevylučuje, ale podezření na ni je pak velmi nízké (čím nižší je hodnota, tím nižší riziko).

Není žádný závazný pokyn komu vyšetření provádět a jak často ho opakovat. Nejčastěji se test nabízí mužům po 50. roce věku. Při rodinném výskytu rakoviny prostaty (otec, bratr již po 40. roce věku. I opakování testu je individuální. Řada lékařů test opakuje po roce. U hraničních hodnot i častěji. Pokud jsou však hodnoty PSA velmi nízké, stačí ho opakovat až za několik let.

U pacientů, kteří překročili 70. let s PSA méně než 1 se test nemusí opakovat vůbec. Jedná se o vyšetření vzorku žilní krve. Na test nemusíte být nalačno. Při zvýšených hodnotách bude biopsie provedena v nemocnici – většinou ambulantně, v místním znecitlivění. Preventivní vyšetření na rakovinu prostaty včetně testu PSA v naší ambulanci běžně provádíme. Doporučení jiného lékaře není nutné.

Vyšetření je hrazeno zdravotními pojišťovnami. Uvedeným způsobem se daří diagnostikovat většinu onemocnění v počátečním stádiu, kdy se až 3/4 pacientů podaří vyléčit – operací nebo zářením.

Vyšetření na pohlavně přenosné choroby

Vyšetření na pohlavně přenosné choroby - STD (Sexually Transmitted Diseases) provádíme tehdy, pokud se zdá, že obtíže které pacienta přivádějí do ordinace by mohly mít takovýto původ. Obyčejně jde o vyšetření moče nebo stěry z močové trubice na mikroorganizmy Chlamydia trachomatis, Neisseria gonorrhoeae (kapavka), Ureaplasma urealyticum, Mycoplasma hominis. V takovém případě jsou testy hrazeny pojišťovnou.

Pokud má někdo zájem udělat si takové testy (včetně dalších - HIV, syfilis) tzv. pro jistotu, nebo preventivně, doporučujeme obrátit se na dermatovenerologické pracoviště, kde se tento typ služby běžně poskytuje. Testy na HPV neprovádíme. Tak ani očkování proti HPV.